2 февруари 2013 г.

ЗА масовите комуникации


Колкото и банално да звучи, ние живеем във века на масовите комуникации. Обградени сме от безбройни източници на информация. Комуникираме чрез телефони, SMS-s, интернет. Рекламира се активно в печата, телевизията, киното и интернет.
Често масовите комуникации ни помагат в откриването на нови хоризонти и разширяването на старите. Те са бързата ни връзката със света и хората, които по една или друга причина са близки за нас.
Масовата комуникация произлиза от латинската дума communico, която означава съветвам се с някого. Използва се, за да дефинира процесът на разпространение на информация посредством технически средства като печат, радио, кино, телевизия и интернет. Посредством тях се получава един огромен обмен на информация, за който обмен времето и пространството не могат да бъдат препятствие. В това се състои и основната разлика между масовата  и междуличностната комуникация. Първата е насочена към по-широк сегмент от хора и не зависи от прекия контакт между тях, докато втората е лице в лице.
Основните предимства, които ни предлагат масовите медии са:
  1. Обмяната на мисли и идеи – разнообразни форуми, в които се разменя различна информация между хората. Това помага на част от тях, които намират затруднение при ежедневната си комуникация с другите, да изразят себе си и собствените си възгледи. Подпомага общуването, било то и опосредствeно. От друга страна са средство за споделяне и намиране на отговори.
  2. Увеличена е скоростта, с която пътува дадено съобщение/новина – ако е станала някаква авария или е настъпило бедствено положение, хората своевременно ще бъдат уведомени за ситуацията и за действията, които трябва да предприемат.
  3. Облекчава ежедневния стрес – много от нас, когато се приберат вкъщи си включват телевизора или компютъра, за да гледат различни развлекателни предавания, които ги успокояват и отдалечават от проблемите, засипали ги през деня.
  4. Компенсира чувството за неудовлетвореност – повишеното чувство на неудовлетвореност представлява чувство за провал и при най-незначителни успехи. Някои хора се затварят в себе си, стават тихи, необщителни, това от своя страна води до отчаяние и депресия. А доста от неуверените и неудовлетворени хора намират място именно в мрежата.
  5. Поддържа усилията за самоидентификация – има различни предавания в радио и телевизионния ефир и рубрики във вестниците и списанията, посветени на определено хоби. Посредством тях хората имат възможността да се самоосъвършенстват в спокойствието на собствения си дом или да открият нещото, което да направи свободното им време по-ползотворно. Те  могат да си станат сами медиатори, създавайки си блог, сайт, бивайки по-проактивни в социалните мрежи. Съответните медии, от своя страна, проучват и гледат да удовлетворят интересите на реципиентите.
  6. Осигурява информация за случващото се по света и у нас – можем бързо да научим последните новини от България и чужбина. По този начин винаги сме информирани за нещата, които пряко или косвено ни касаят.
  7. Посредничат между държавата и връзките с обществеността, както и на техните индивидуални начини за осведомяване – вестници, списания, радио, телевизия и интернет спомагат да достигне информация за политиката, становището на дадена институция, организация до хората.
  8. Компенсира мобилността на хората – много от нас, посредством интернет поддържат контакти с близки и познати, които вече са далече от тях поради вътрешната и външната миграция.
  9. Възможността човек да се прехвърли от едно място на друго, от едно събитие в друго – посредством масовите комуникации ние сме наясно с всички събития, които ни интересуват, дори и с тези, които не ни засягат.
Ролята на масовите комуникации в ежедневното ни общуване и споделяне на информация далеч не се изчерпва само с изброеното до момента. Така например днес е много по-лесно да прочетем информацията, която ни интересува или да публикуваме собственото си мнение в интернет от която и да е точка на земята. По-притеснителните хора от нас създават приятелства в интернет, някои от които прерастват в сериозни интимни връзки и в последствие в брак. И така и те се докосват до споделеният живот и щастие. От другата страна са тези хора, които в даден момент са далеч един от друг. Интернет създава впечатлението че разстоянието между тях е по-малко, а времето не чак толкова дълго. И въпреки че масовите комуникации трудно биха изместили напълно междуличностното общуване, то ролята им в нашия живот определено е голяма.
Друго предимство на масовите комуникации откриваме в рекламата. Те способстват оповестяването на нов продукт и неговото приложение, както и последвалото му налагане или отпадане от пазара. Рекламата оказва силно влияние върху нашия избор като потребители на продукт или услуга. Редом с тези реклами в печатните медии, радиото, телевизията и интернет все по-често се появяват и такива, които са насочени към нашето съзнание като граждани на едно общество. Към тях се отнасят рубрики тип „Зов за помощ”, популяризират се кампании на УНИЦЕФ, БЧК и редица дарителски кампании за отделни лица. От тази гледна точка може да се каже, че масовите комуникации спомагат за спасяването на човешки живот и за ощастливяването на близките нему. Медиите се превръщат в трибуна, където хората могат да потърсят и получат съдействие.
Масовите комуникации са се превърнали в неразделна част от нашето ежедневие. Те са връзката с това, което ни интересува и хората, които не са близо до нас в даден момент, позволяват ни да разширим възгледите си и да повишим информираността си. Във време на непрекъснати промени масовите комуникации ни помагат да не изоставаме от случващото се в другия край на света и най-вече около нас самите.

Няма коментари: